نورگیر هوشمند خورشیدی روشنا

فهرست مطالب

سیستم نورگیر هوشمند خورشیدی روشنا چیست؟

نورگیر روشنا سیستم افزایش نور طبیعی ساختمان های شمالی با نور کم است. این سیستم بوسیله بازتاب نور از طریق آینه های هوشمند، نور خورشید را در طول روز و  معمولا از طریق داکت نورگیر( پاسیو) به قسمت های تاریک ساختمان(مانند اتاق های شمالی، راه پله، پارکینگ، زیرزمین و) منتقل می کند.

نورگیر هوشمند روشنا به طور چشمگیری باعث افزایش نور طبیعی واحدهای کم نور می شود.

داکت نورگیر (پاسیو) چه کاربردی در ساختمان ها دارد؟

نورگیر(پاسیو)، فضایی مربع شکل یا مستطیل شکل در ساختمانهاست که برای رساندن نورطبیعی به واحدهایی که نور مستقیم خورشید به تمام یا بخشی از فضاهای ساختمان نمی رسد، ایجاد می شود. همچنین از فضای نورگیر به عنوان تهویه هوا برای واحدهای ساختمان که امکان تهویه هوا در آن‌ها نباشد، نیز می توان استفاده کرد.

ساختمانی را فرض کنید که ارتفاع آن سه یا چهار طبقه است و نورگیری ( پاسیویی) با ابعاد استاندارد در آن تعبیه شده است. در این ساختمان، واحدهای طبقات پایین نورگیری قابل قبول(و نه الزاما کافی) دارند. حال اگر در این ساختمان ابعاد نورگیر کوچکتر از حد استاندارد باشد و یا ارتفاع ساختمان بیش از سه طبقه باشد (با وجود ابعاد نورگیر استاندارد)، نورمناسبی به طبقات پایین منتقل نمی شود. در این گونه ساختمان ها، واحدهای طبقات پایین معمولا نیاز به روشن کردن چراغ در تمام طول روز در اتاق ها دارند.

شکل 1نورگیر ( پاسیو)

 

نورگیر روشنا، نسل جدید نورگیر های ساختمانی

با وجود تعبیه نورگیر ( پاسیو) در ساختمان با افزایش تعداد طبقات نور مناسبی به واحدها علی الخصوص واحدهای طبقات پایین نمی رسد. در برخی موارد نیز با کاهش ابعاد نورگیر، در ساختمان های با تعداد طبقات پایین هم مشکل کمبود نور ایجاد میشود. روش های مختلفی در دنیا برای انتقال نور خورشید به داخل ساختمان وجود دارد. نورگیر روشنا یکی از این روش های انتقال نور به واحدهای کم نور میباشد که بر اساس معماری ساختمان ها در ایران طراحی شده است. نورگیر روشنا، سیستمی هوشمند است که بوسیله انعکاس نور خورشید با آینه نور طبیعی را به داخل پاسیو هدایت میکند.

چرا از نورگیر هوشمند استفاده میکنیم؟

نور خورشید بهترین منبع نور طبیعی است که بهره گیری از آن تاثیر مستقیمی بر سلامتی اشخاص دارد. نور خورشید باعث ترشح هورمون سروتونین و تنظیم هورمون ملاتونین می‌شود. هورمون سروتونین باعث بهبود خلق و خوی انسان و هورمون ملاتونین باعث تنظیم خواب میشود. علاوه بر این فروش چنین ساختمانهایی معمولا با افت قیمت زیادی نسبت به ساختمانهای مشابه جنوبی همراه است.

استفاده از سیستمهای نورگیر هوشمند خورشیدی یکی از بهترین راه حل ها برای رساندن نور خورشید به داخل واحدهای کم نور است. سیستم روشنا  بر روی پشت بام نصب می گردد و با رهگیری نور خورشید، از طریق نورگیر،  نور را به طبقات پایین ساختمان انعکاس می دهد.

سیستم نورگیر هوشمند روشنا از چه اجزا و قطعاتی تشکیل شده است:

سیستم نورگیر هوشمند روشنا از سه قسمت اصلی تشکیل شده است، که هر کدام دارای اجزای مختلفی هستند. و در نهایت باعث رسیدن نور خورشید به واحد کم نور شما می شوند. این قسمت ها به شرح زیر است:

1-    آینه  هوشمند متحرک :

پنل هوشمند متحرک فرآیند رهگیری نور خورشید و انتقال آن به پنل آینه ای ثابت را انجام می دهد و از سیستم های مکانیکی شامل موتورها، گیربکس و مکانیزم ها، مجموعه سیستم الکترونیکی، کنترلی ، سنسورها و صفحات آینه ای، تشکیل شده است.

2-    آینه های ثابت:

این پنلها بازتاب نور از سیستم متحرک را به داخل نورگیر (پاسیو) انجام می دهد. این پنلها شامل صفحه آینه ای ثابت و مجموعه پایه ها و فریم ها میباشد.

3-    پنل های آینه ای داخل نورگیر

این پنل ها در صورت تمایل مشتری نصب می گردد. آینه های داخل نورگیر، نور منعکس شده از سیستم ثابت را به داخل واحد هدایت میکند، تا واحد شمالی شما به مانند یک واحد جنوبی نور خورشید را دریافت نماید.

عملکرد سیستم نورگیر هوشمند روشنا چگونه است:

 

در نورگیر روشنا، سیستم متحرک با کمی فاصله از نورگیر ( پاسیو) نصب می شود. محل نصب آن به گونه ای طراحی میگردد تا در طول روز بیشترین ساعات ممکن در معرض نور خورشید قرار داشته باشد. این سیستم با بهره مندی از یک مکانیزم هوشمند نور دریافتی از خورشید را به سمت آینه ثابت منعکس میکند. پنل ثابت در بالای نورگیر در انتهای مسیر نور بازتابی از سیستم متحرک قرار میگیرد. این پنل نور را به داخل فضای پاسیو میفرستد. در داخل فضای پاسیو میتوان یک یا چند پنل آینه ای دیگر در مقابل پنجره ها قرار داد. این پنل ها نور بازتابی از آینه ثابت روی نورگیر ( پاسیو) را به داخل واحد هدایت میکنند. اینجاست که اتاق واحد شمالی شما که از نور خورشید بی بهره بود به مانند یک اتاق جنوبی رو به آفتاب نوردریافت میکند.

شکل 2سیستم نورگیر هوشمند روشنا (دو آینه ای)

 

مشخصات ابعادی سیستم نورگیر هوشمند روشنا:

نورگیر هوشمند روشنا در حال حاضر دارای سیستم های یک، دو، یا سه آینه ای(یا بیشتر) می باشد. سایز و ابعاد سیستم ها  بنابر شرایط ساختمان شما انتخاب می گردد. این سیستم نور طبیعی را وارد فضای نورگیر شما می کند و روشنایی بسیار عالی در فضای پاسیو را برای شما فراهم می آورد. همچنین از این نور میتوان برای پرورش گیاهان آپارتمانی و یا تزیینی درون نورگیر استفاده کرد.

حالات مختلف نصب نورگیر هوشمند روشنا:

 

نورگیر روشنا در دو حالت 2 آینه ای و 3 آینه ای و بیشتر نصب میشود که این موضوع بستگی به محل قرارگیری پاسیو در ساختمان دارد. در حالت کلی سیستم متحرک باید در قسمت شمالی پاسیو نصب شود تا بتواند خورشید را در تمام طول روز رهگیری کند. در حالت سه آینه ای یک سیستم ثابت نیز در فاصله کمی از پاسیو نصب میشود و نور منعکس شده از آینه متحرک را به سیستم ثابت دیگر، روی پاسیو بازتاب می دهد.

شکل 3–  سیستم نورگیر هوشمند روشنا ( سه آینه ای)

 

 

ابعاد مناسب نورگیر در ساختمان برای نصب نورگیر روشنا:

 

در طراحی نورگیر ( پاسیو) در ساختمان ضوابطی وجود دارد. این ضوابط ابعاد پاسیو را بر اساس نوع فضاهای اصلی و فرعی ساختمان و مساحت ساختمان مشخص می نماید. برای مطالعه این ضوابط باید به آیین نامه های مربوطه به شهرداری ها مراجعه گردد. اما قاعده کلی به این صورت است: ابعاد نورگیر در ساختمانهای  با مساحت کمتر از 200 مترمربع برای فضاهای اصلی 6 درصد مساحت زمین و برای فضاهای فرعی 3 درصد مساحت زمین می باشد.

شکل 4 – ابعاد نورگیر بر اساس ضوابط شهرداری ها

 

مزایای استفاده از سیستم نورگیر هوشمند روشنا:

با افزایش ارتفاع ساختمان ها، مشکل نور در واحدهای ساختمانی نیز افزایش میابد. این مشکل بیشتر در طبقات پایینی بروز پیدا می کند. استفاده از سیستمی که بتواند نور این واحدها را افزایش دهد را هنگامی بهتر درک خواهید کرد که در این ساختمان های این چنین زندگی کرده باشید.

1-     افزایش شادی و نشاط با هورمون سروتونین

 ولی به طور خلاصه برای درک بهتر اهمیت نور خورشید باید بدانید که خصوصیت اخلاقی افراد رابطه مستقیمی با هورمون سروتونین دارد. نور خورشید باعث ترشح این هورمون و بهتر شدن خلق و خوی شما می شود. به همین دلیل است کسانی که از نقاط پر آفتاب به مناطق با تابش آفتاب کم مهاجرت میکنند، بیش از دیگران دچار افسردگی میشوند. پس افزایش هورمون سروتونین باعث بهبود کیفیت زندگی شما خواهد شد.

2-   تنظیم خواب با هورمون ملاتونین

همچنین کیفیت خواب نیز از نور خورشید تاثیر میپذیرد. هورمون ملاتونین، هورمونی است که به خواب شما کمک میکند. نور خورشید با تنظیم این هورمون باعث افزایش کیفیت خواب شما می شود. به همین دلیل است کسانی که در اتاق های کم نور ساختمان زندگی میکنند، ممکن است صبح ها برای بیدار شدن با مشکل مواجه باشند. تابش نور آفتاب باعث کاهش هورمون ملاتونین و سرحال شدن شما میشود.

پس یکی از مهمترین مزایای استفاده از این سیستم در ساختمان افزایش خلق و خو با افزایش ترشح هورمون سروتونین، تنظیم خواب و سرحال شدن با کاهش ترشح هورمون ملاتونین است. تمام این وارد در نهایت به سلامت روان شما و بهبود کیفیت زندگی شما می انجامد.

3-  افزایش ارزش مادی واحد شما

از طرفی استفاده از این سیستم ها در ساختمان های کم نور با افزایش نور ساختمان، به افزایش ارزش ریالی آن منجر میشود. اگر مالک ساختمان هایی با واحدهای کم نور هستید، با مشکل فروش و کاهش ارزش آن توسط مشتریان مواجه بوده اید. احتمالا به محض پیشنهاد یک ساختمان کم نور به مشتری، آنها یا اصلا برای بازدید نمی آیند یا به قصد کاهش قیمت پیشنهادی شما برای دیدن ساختمان مراجعه می کنند. استفاده از سیستم نورگیر روشنا میتواند با انتقال نور خورشید به واحد کم نور شما، این واحد را به یک واحد نورگیر تبدیل کنید. پس این باعث افزایش ارزش ریالی واحدهای شما و سهولت فروش آن میشود.

4-   کاهش مصرف برق با استفاده از نور خورشید برای روشنایی ساختمان

در ساختمان هایی که با مشکل کمبود نور مواجهند، معمولا در طبقات پایین در طی روز هم برای روشنایی اتاق ها باید از نور چراغ استفاده کرد. این امر علاوه بر فواید استفاده از نور خورشید در زمینه سلامتی برای ساکنین باعث کاهش مصرف برق می شود.

مزایای نورگیر خورشیدی چند آینه ای روشنا 110 نسبت به سایر سیستم ها:

مزایای نورگیر خورشیدی چند آینه ای نسبت به سیستم های مشابه دارای مزایایی است که در ادامه به شرح چند مورد از آن می پردازیم:

 

1-     حجم و ابعاد نوردهی بیشتر

سیستم روشنا 110 حجم نور بیشتری را با اندازه یکسان وارد نورگیر ( پاسیو) می کند. ابعاد بیشتر به دلیل بهره­مندی از آینه های بزرگتر نسبت به سایر سیستم ها و یکسان بودن ابعاد نور در طول روز بهره مندی از یک سیستم هوشمند جداگانه برای رهگیری نور خورشید میباشد.

2-    آزادی عمل بیشتر در رهگیری نور خورشید در سیستم های چند آینه ای نسبت به سیستم های تک آینه ای:

رهگیری نور خورشید در موقعیت های مختلف به دلیل وجود سیستم هوشمند آزادی عمل سیستم را موجب میشود. انعطاف پذیری در محل نصب سیستم هوشمند متحرک در پروژه هایی که مشکل سایه اندازی دارند یکی دیگر از وجوه این آزادی عمل سیستم روشنا 110 میباشد. در سیستم تک آینه ای مدل 220 ، عملیات رهگیری و انتقال نور خورشید را به صورت همزمان انجام می دهد و در مواقعی از روز نور انتقالی به داخل نورگیر (پاسیو) کاهش می یابد.

3-    امکان انتقال نور خورشید به چند واحد همزمان در طبقات مختلف

به دلیل ابعاد بیشتر نور منعکس شده از سیستم چند آینه ای می توان با هدایت آن بر روی ردیف پنجره های داخل نورگیر همزمان اتاق های تاریک چندین طبقه را روشن نمود.

4-    مزیت اقتصادی:

به این دلیل که با خرید یک سیستم چند واحد به صورت همزمان ا نور طبیعی بهره مند میشوند.

تاثیر به کارگیری نورگیر خورشیدی روشنا در واحدهای کم نور ساختمان:

 

با نصب سیستم روشنا در پروژه هایی که با مشکل کمبود نور مواجه هستند، میتوان تغییر محسوسی در نور اتاق ها به خصوص اتاق های طبقات پایین ایجاد کرد. این تغییر در نور اتاق جدای از تغییرات ایجاد شده در روحیه ساکنین واحدهای این چنینی است. در ادامه تعدادی از این پروژه ها آورده شده است.

شکل 5 – تاثیر به کارگیری نورگیر خورشیدی روشنا

 

انواع سیستم های افزایش نور برای نورگیر (پاسیو) :

1-    نورگیر حبابی

 

یکی از انواع تجهیزاتی است که به عنوان پوشش نورگیر سقف (پاسیو) استفاده می شود، نورگیر حبابی است. این نورگیرها به عنوان پوششی ارزان و مناسب جهت تهویه هوای محیط نورگیر (پاسیو) استفاده می شود. 

شکل 6 – نورگیر حبابی

 

 

1-    لوله های نوری:

 

لوله نوری یک لوله استوانه ای شکل است که داخل آن پوشش بازتاب دهنده استفاده شده است. این سیستم نور خورشید را به فضاهای کم نور ساختمان منتقل میکند. این لوله ها بیشتر برای معماری سبک اروپایی و آمریکایی استفاده میگردد و با تخریب در سقف شیروانی خانه  ها مسیر انتقال نور باز میشود. لوله های نوری میتوانند مقاطع مربعی و شش گوش هم برای کاربردهای ویژه داشته باشند. محدودیت لوله های نوری در طول نور منتقل شده می باشد. این طول حداکثر تا 15 متر ارتفاع (حدود4 طبقه مسکونی) می رسد.

شکل 7 – لوله نوری

1-    فیبر نوری انتقال نور خورشید:

فیبر نوری رشته باریک و بلندی از یک مادّه شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سمت به آن وارد شده، از طرف دیگر خارج کند. فیبرهای مورد استفاده در این سیستم ها از جنس های خاصی می باشد.  ساخت فیبر نوری اجازه می دهد تا نور را در فواصل طولانی با حداقل اعوجاج منتقل کند.

 

فیبر نوری از یک هسته و روکش (پوشش) تشکیل شده است که نور را به دام می اندازد و به نور اجازه می دهد مسافت های طولانی را طی کند

شکل 8 – سیستم فیبر نوری

1-    نورگیرهای آینه ای

نورگیر هوشمند خورشیدی روشنا (نورگیر آینه ای) سیستمی هوشمند است که با استفاده از پنل آینه ای و یک سیستم هوشمند رهگیری نور خورشید، بوسیله انعکاس نور، نور طبیعی را به محل مورد نظر منتقل میکند. این سیستم براساس معماری ساختمان های ایران توسعه پیدا کرده است و می تواند واحدهای کم نور ساختمان را تا حد زیادی با نور آفتاب روشن سازد.

جمع بندی:

در انتها باید بیان کنیم که سیستم هوشمند روشنا، یکی از بهترین روشهای انتقال نور طبیعی به واحدهای کم نور ساختمان متناسب با معماری ساختمان های ایرانی است. این سیستم به دلیل هوشمند بودن نیازی به تنظیم در طول روز ندارد و به صورت خودکار نور خورشید را رهگیری میکنند و به اتاق های تاریک واحد شما منتقل میکنند.

سیستم روشنا 110 به دلیل بهره مندی از یک سیستم هوشمند متحرک قابلیت نصب در جاهایی را دارد که حتی قسمتی از پشت بام و یا نورگیر (پاسیو) در طی روز سایه افتاده باشد.

انتقال نور خورشید به واحدهای کم نور بوسیله نورگیرهای آینه ای با روشن کردن اتاق های کم نور ساختمان از افت ارزش مادی این گونه واحدها جلوگیری میکند. با انتقال نور به این واحدها فروش آن ها نیز با مشکل کمتری مواجه است.

مهمترین مزیت ایجاد شده برای واحدهای کم نور که سیستم نورگیر خورشیدی در آنها نصب شده است، تاثیر آن بر سلامت روح و روان ساکنین این واحدها می باشد. شاید اگر در واحدهای کم نور زندگی کرده باشید با مشکلات ایجاد شده برای خلق و خوی ساکنین آشنا باشید. انتقال نور خورشید به واحد کم نور میتواند کیفیت زندگی شما را افزایش دهد. این امر با افزایش هورمون سروتونین برای بالا بردن خلق و خوی انسان و تنظیم هورمون ملاتونین برای سر حال شدن انسان در صبح هنگام امکان پذیر است.

 

اگر شما هم در واحد مسکونی خود دارای این مشکل هستید، برای مشاوره در مورد استفاده از نورگیر آینه ای در ساختمان خودتان با مشاوران مجموعه ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را دنبال کنید